Komposisi
Memahami Asas Komposisi
- gubahan/membentuk atau rekabentuk dan penyusunan elemen dan kaitannya kepada latar belakang sesuatu imej.
- Secara khusus imej yang baik adalah hasil dari penelitian kepada asas elemen komposisi berserta penyesuaian cahaya dan subjek yang menarik.
1. Titik fokus
2. Hukum Peniga( Rule of Thirds )
- Akhir sekali tetapi tidak kurang pentingnya ialah “Rules of Third “
- Ini adalah satu prinsip yang diajar dalam kursus Senireka Grafik dan Fotografi.
- Ia berasaskan pada teori bahawa mata dengan semulajadinya akan tertumpu/melihat kepada 2/3 ke atas mukasurat (two-thirds up the page) .
- Juga dengan membahagikannya melalui penglihatan (visual) imej kepada 3 bahagian samaada menengak atau mendatar, anda boleh mencapai keseimbangan yang tidak formal atau tidak simitri yang disebut di atas.
– Keseimbangan Simetri dan Asimetri
3. Keseimbangan ( Balance )
- Keseimbangan tak simetri atau tidak formal biasnya dipandang lebih menyenangkan dalam merakam atau pengimejan fotografi.
- meletakkan subjek utama OFF CENTRE dan mengimbangkannya dengan WEIGHT (pemberat), objek lain (lebih kecil atau kesan yang rendah (lower impact) akan menjadi lebih berkesan daripada meletakan subjek itu di tengah-tengah.
- Walaubagaimanapun keseimbangan simetri atau formal masih tetap dapat menyampaikan mesej dan impak dengan jelas dan menyenangkan andainya kena pada tempatnya dan cara penggunaanya.
– Leading Lines : Horizontals,Verticals & Curving
4. Komposisi Garisan
a. Garis Melintang(Horizontal Lines )
- Kontras/perbandinan \memainkan peranan yang besar di dalam mendefinasikan garisan secara penglihatan/visual.
- Perbandingan antara cahaya dan pembayang, antara bahagian warna yang berbeza, antara tektur, antara bentuk-bentuk dan sebagainya
- Ini mewujudkan lokasi statik (tidak bergerak/kaku) tetapi ia juga mengandungi bahagian/ciri arahan yang dinamik dan perjalanan/pergerakan yang mengikut panjangnya.
- Garis melintang menunjukan kestabilan (kekukuhan), keberatan, ketenangan dan ketentraman.
b. Garis Menegak ( Vertical Lines.)
- Ia adalah komponen utama dalam imej sususk rangka tubuh manusia dan pokok.
- Arahnya dalah mengikut tarikan graviti.
- Ia mempunyai rasa mengesan kelajuan dan pergerakan.
c. Garisan Lengkung
- Lengkuk C ( C Curve C )
- Keistimewaan lengkuk C ialah mempunyai perubahan arah yang progresif jika dibandingkan dengan garis melintang dan menegak.
- Lengkuk ini boleh dilihat sebagai satu garisan lurus yang bertukar dengan progresif pada sudut yang berlainan.
- Pergerakan dalam lengkuk C adalah lebih dirasai apabila dibandingkan dengan garis lurus.
- Lengkuk S ( S Curve )
- Jika lengkuk C dan garisan-garisan yang lain ada pergerkan sehala yang bertuju ke satu arah, lengkuk S pula mempunyai pergerakan yang berlawanan arah tetapi masih menuju ke satu hala.
- Lengkuk S juga mencerminkan pergerkan yang harmoni.
5. Bentuk (Shape & Form)
Terbahagi 3 : a. Segi empat b. Segi tiga c. Bulat
- Segi Empat – hasil daripada garis lintang dan menegak.
- Segi tiga daripada garis serong
- Bulat daripada lengkuk.
6. Corak ( Pattern) & Texture
- Di bentuk dan berulang kali dan dihubungkan dengan kawasan bukan arah.
- Kualiti terbaik corak adalah merangkumi kawasan.
- Gambar yang menunjukan corak yang paling berkesan adalah yang berlanjutan kepada pepenjuru bingkai.
7.Framing (frame within a frame)
8. Garis Serong ( Diagonals )
Unsur linear/lelurus seperti jalan dan pagar jika diletak serong secara amnya akan nampak lebih dinamik daripada mendatar atau garis melintang.
- Daripada garis garisan yang ada, garis serong memperlihatkan cara yang paling dinamik di dalam gambar.
- Penyataan hala dan kelajuan yang lebih terperinci daripada garis menegak.
• Jenis-jenis Shoot
• Unsur Seni dan Prinsip Seni dalam fotografi
• Sesi Apresiasi Fotografi
0 评论:
发表评论