CHIN SI WEI

CHIN SI WEI
Unit: S3
Major: Bahasa Cina
Institut Pendidikan Guru Kampus Ipoh,
Perak.

Kamera:

Search This Blog

Blogger 提供支持.

mini studio fotografi

 P

Kamera

  Jenis-jenis Kamera Analog

1. Kamera Single-Lens Reflex (SLR cameras)

2. Kamera Twin-Lens Reflex (TLR cameras)


3. Kamera Rangefinder [Rangefinder cameras]


4. Kamera Point-and-Shoot
5. Kamera instan [Instant cameras]


6. Kamera Stereo [Stereo cameras]


7. Kamera Panorama [Panoramic cameras]


8. Kamera lipat [Folding camera]



9. Kamera format besar [Large Format cameras]

10. Kamera kotak [Box cameras]

  • kamera obscura
  • kamera fotografi yang pertama diciptakan. Bentuknya kotak dan terlihat sangat sederhana.

11. Kamera lubang jarum [Pinhole cameras]

  • kamera ini berarti kamera lubang jarum. 
  • Jenis kamera yang tidak menggunakan lensa. 
  • Gambar dihasilkan dari proyeksi cahaya melalui sebuah lubang kecil. 
  • menggunakan prinsip bahwa semakin kecil lubang, maka gambar semakin tajam. 
  • Meski terkesan sederhana, kamera ini memerlukan waktu cukup lama untuk menangkap fokus obyek dengan tepat.

12. Kamera mainan [Toy cameras]

13. Kamera Large Format




• Fungsi Kamera • Penggunaan dan pengendalian • Teknik memokus • Jenis-jenis Lensa - Prime, zoom, telefoto, wide angle, fish eye, makro - Penapis lensa • Teknik Fokus

Jenis-jenis Kamera Digital

1. Compact Camera


Ciri-ciri Compact Camera:
  • Saiz yang kecil
  • Fungsi yang banyak (kerana teknologi yang canggih mampu memuatkan dalam saiz yang kecil)
  • Fixed lens (tidak boleh ditukar dengan lens yang lain)
  • Jarak zoom yang terbatas
  • Kekurangan viewfinder

2. Bridge Camera

Ciri-ciri Bridge Camera:

  • Mempunyai viewfinder
  • Fixed Lens (Mempunyai julat zoom yang besar dan banyak kawalan manual)
  • Kamera serba boleh
  • Lebih ringan daripada DSLR

3. Mirrorless Camera


Ciri-ciri Mirrorless Camera:
  • Interchangeable Lens (boleh ditukar dengan lens yang lain)
  • Electronic viewfinder
  • Ringan dan padat daripada DSLR
  • Mempunyai shutter speed yang lebih laju
  • Bunyi shutter yang lebih senyap
  • Model yang lebih canggih mempunyai In Body Image Stabilization.

4. DSLR (Digital Single Lens Reflex)


Ciri-ciri DSLR:

  • Interchangeable Lens
  • Mempunyai Optical viewfinder
  • Image sensor yang lebih besar
  • Mempunyai banyak butang kawalan manual.

5. Action Camera



Ciri-ciri Action Camera:

  • Pocket size
  • Wide-angle view (180/360 degree)
  • High resolution video 1080, 4K & 8K
  • Connected feature (wifi / bluetooh)

6. Instant Camera (Polaroid)

Fungsi Kamera



Penggunaan dan pengendalian

1. Pegang kamera dengan kejap

  • Cara memegang kamera yang betul boleh mengelakan masaalah gambar kabur. 
  1. Pegang kamera dengan kejap bila melepaskan pengatup. 
  2. Berdiri dengan kaki terbuka selebar bahu. 
  3. Salah satu kaki anda ke hadapan sedikit. 
  4. Rapatkan siku ke badan anda semasa meletakan kamera di mata. 
  5. Tarik nafas , tahan dan lepaskan pengatup mengunakan bahagian “perut” hujung jari telunjuk anda. 
  6. Jangan lupa bawa “tripod” jika anda buat tugasan luar.
2. Memahami kamera anda 

  • Elakan jarak kurang dari 1.5 meter apabila mengambil gambar dengan menggunakan kamera kompek.  
  • Jangan sekali-kali mengambil gambar melebihi jarak 2.5 meter bila menggunakan denyar kalau anda menggunakan filem ISO 100.
  • “Parallex error” juga merupakan perangkap maut pengguna kamera kompek.  Bila anda melihat dalam pemidang tilek, semuanya OK !   Bila gambar dah siap, ada yang tidak berkepala atau separuh kepala hilang.
  • Kamera autofokas SLR juga bermasaalah kalau kita tidak faham kerenahnya.  Semua kamera autofokas tidak boleh memokas kalau tiada kontras.  Cuba fokas pada siling yang putih bersih atau baju berwarna hitam.  

3. Beri perhatian arah kedudukan matahari.

Jangan sekali-kali mengambil gambar menghadap matahari jika anda tidak tahu mengawal keadaan itu atau kamera anda tidak membolehkan anda mengawal keadaan tersebut.  Jika bertembung dengan situasi ini, bergeraklah untuk menjadikan matahari berada dikiri atau kanan subjek anda.  Gambar anda akan lebih menarik nanti.

4. Kesedaran terhadap ruang

Berikan ruang  bergerak untuk subjek anda. Anda hendaklah memberikan ruang yang lebih luas mengikut hala tuju, arah  gerakan dan tumpuan  pandangan subjek anda.

5. Tarik perhatian orang
  1. Ringkas. b.  Bezakan / asingkan bentuknya
  2. . Bezakan / asingkan saiznya d. Bezakan / asingkan warnanya
  3. Bezakan / asingkan fokas f.  Gunakan warna terang.
  4. Tonjolkan satu subjek sahaja

6. Komposisi
  1. Ada titik/pusat tumpuan. Formasi segi tiga
  2. Garisan Lengkuk S, C. Rules-of-thirds

7. Sudut pandangan

  • Sudut pandangan mata – gambar anda selalunya di ambil pada aras mata.  Cuba kita duduk, meniarap,  mendongak, menelentang atau melihat ke bawah seperti helang.  Anda akan terkejut dengan apa yang akan anda temui.
  • Sudut kamera – cuba anda gunakan lensa sudut luas atau amat luas, lensa telefoto atau super telefoto. Gabungkan dengan sudut pandangan.  Anda akan mengalami satu perspekstif  visual yang berlainan dari apa yang mata anda lihat dari paras satu setengan meter tegak berdiri. 
  • Contoh : Kanak-kanak, haiwan kesayangan, tumbuhan, alam semula jadi.

8. Pembingkaian
  1. Format menegak – umumnya format ini memberikan “dept” . Biasanya potret menggunakan format ini.
  2. Format melintang – umumnya format ini memberikan rasa ruang yang luas. Biasanya kita mengambil gambar dalam bentuk demikian.  Begitu juga pemandangan akan diambil demikian.

Gunakan format ini mengikut kesesuian dan kesan yang anda inginkan. Masukan yang perlu sahaja dalam frem. Gunakan seluruh frem. 

** Bahan pengajaran yang anda akan hasilkan memerlukan anda hanya menggunakan satu format sahaja.

9. Beri perhatian tentang latar
  • Latar depan - latar depan biasanya berperanan memberikan dimensi 3Datau “dept” kepada gambar atau subjek. Perhatikan agar latar depan ini tidak mengganggu tumpuan.
  • Latar belakang – latar belakang boleh menambah seri atau merosakan visual. Permudahkan latarbelakang subjek anda jika ianya membantu atau kaburkannya kalau ianya mengggangu. Contohnya gambar tukang masak di dapur, tukang kayu, guru dalam kelas dan lain-lain.
  • Gunakan elemen semula jadi untuk membentuk frem kepada subjek kita.

10. Timbulkan suasana.

Suasana keriangan, ketengangan, cemas, muram dan sedih.  Keadaan ini boleh digambarkan kalau kita teliti dan perihatin.  Anda hendaklah sentiasa bersedia untuk melihat kejadian atau keadaan yang berlaku.  Dalam bahasa Inggeris “the decisive moment”. Gambar-gambar seperti ini biasanya amat berharga kerana ianya tidak akan boleh diulangi lagi.

Gambar anak-anak yang riang bermain, kucing menyapu muka, bangunan yang runtuh isteri yang mengalirkan air mata gembira dan macam-macam lagi.

  1. Gubah sendiri

Anda dan kamera adalah umpama seorang tukang masak dan rencah-rempahnya , umpaman pemuzik dan skrol muziknya .  Cipta komposisi anda sendiri kerana dalam dunia kreatif tiada peraturan- yang ada panduan sahaja.

Teknik memokus

Jenis-jenis Lensa

1. Standard Lens  

STANDARD LENSES

        Standard Lens 50mm. Standard Lens bagi kamera Fullframe adalah 50mm, lensa ini mempunyai sudut pandangan yang paling hampir dengan mata. Ia amat mudah untuk digunakan kerana seseorang ‘photographer’ itu boleh mengagak sudut pandangan merujuk kepada mata. Bagi kamera APSC kesan standard lens ini boleh dicapai apabila kita menggunakan lens 35mm. Lens 50mm mempunyai aperture paling maksima f/1.2 ke f/1.8. Ini menyebabkan ianya sesuai untuk mengambil gambar sukan dan keadaan low light.

 2. Lensa wide angle          

WIDE ANGLE LENSES

        Lensa wide angle mempunyai sudut pandangan yang luas, cantik digunakan untuk mengambil gambar landskap, dan mampu mengambil gambar pada ruang yang sempit. Lensa ini senang untuk difokuskan, ia mempunyai kesan ‘depth of field’ yang luas, di mana ‘photographer’ tidak perlu bersusah payah untuk memfokuskan objek.

    Ia juga boleh mengambil gambar pada jarak yang dekat, dan boleh menampakkan kesan lengkungan

        Lensa wide angle tidak sesuai digunakan untuk mengambil gambar potrait, kerana ia menampakkan seseorang itu kelihatan lebih gemuk kerana kesan lengkungan. Mengambil gambar menggunakan lensa ini akan menyebabkan sesuatu ruang itu kelihatan lebih luas. Jadi gambar akan menjadi lebih luas apabila diambil menggunakan lens wide angle.

        Lensa wide angle mempunyai focal length dari 14mm – 28mm

3. Telephoto

TELE PHOTO ZOOM LENSES

  • Lensa yang mampu membesarkan imej yang berjarak jauh. 
  • juga dikenali dengan ‘Long Lens’ kerana lensa ini selalunya memang panjang. 
  • Lensa ini mempunyai jarak ‘Depth of Field’ yang lebih pendek berbanding dengan lensa – lensa yang lain. 
  • Ia senang menghasilkan bokeh dan subject mudah untuk diasingkan dari latarbelakangnya.

4. Lensa Fish Eye

FISHEYE LENS

Lensa Fish Eye mempunyai sudut pandangan hampir kepada 180 darjah. Ia mempunyai kelengkungan yang membulat apabila menggunakan lensa ini. Lensa ini sangat mahal dan sesuai digunakan dalam beberapa keadaan sahaja. Selain dari besar dan sukar dibawa, ia juga sukar untuk dijaga. Ia tidak boleh menggunakan filter untuk mengelakkan dari lens tercalar (scratch). Tetapi hasil gambar yang diambil akan kelihatan menarik.

 5. Macro Lenses

MACRO LENS

    Macro Lens AF microLensa makro adalah lensa yang mampu mengambil gambar pada jarak yang sangat dekat seperti 5 inci dsbnya. Lensa ini selalunya digunakan untuk mengambil gambar spesis-spesis serangga yang kecil, bunga, dan lain – lain gambar ‘still photo’. Harganya juga mahal tetapi menghasilkan gambar kecil dengan jelas.

6. Zoom lens

        Zoom lens mempunyai reka bentuk & susun atur gelas yang sangat komplek. Ia mempunyai kumpulan-kumpulan  lensa dan mempunyai tujuan-tujuan yang tertentu. Salah satu bertujuan untuk mengubah pembesaran imej, memfokuskan dan membuat pembetulan.

        Zoom Lens boleh mengubah focal length dalam tahap beberapa kali seperti 2x, 3x, 4x dsbnya. Contoh2 Lensa Zoom adalah:

  • 18-24mm : Zoom Wide Angle
  • 24-85mm : Zoom Standard
  • 70-210mm : Zoom Telephoto

     Masalah dalam zoom lens ini adalah, ia selalunya tidak mempunyai ‘ aperture’ yang besar, tidak boleh mengekal aperture yang sama pada focal lenght yang berbeza dan harganya yang agak mahal. Seperti contoh lensa 18-55mm mempunyai aperture f/3.6-5.6.

        Jika adapun ‘aperture’ yang maksima adalah f/2.8 tetapi harganya terlalu mahal. ‘Aperture’ maksima pada 18mm adalah f/3.5 manakala aperture maksima pada 55mm adalah f/5.6.

         Zoom Lens banyak membantu ‘journalist’ &’ wedding photographer’, kerana ia banyak membantu untuk meringankan beg mereka, mereka tidak perlu membawa lensa yang banyak. Ia memudahkan mereka untuk membuat komposisi tanpa perlu bergerak belakang dan hadapan. Banyak flexibility yang membantu mereka bila menggunakan lensa ini.

Penapis Lensa



Penapis kanta sangat berguna dalam fotografi alam digital. Anda menggunakannya untuk mencipta kesan khas dan memanipulasi cahaya yang datang ke kamera anda. Apabila anda ingin menggunakan penapis, anda mengecilkannya ke benang aksesori pada akhir kanta anda.

Berikut adalah senarai penapis yang berguna untuk fotografi alam:

Penapis skylight: Penapis skylight sedikit memanaskan warna dalam imej anda. Ramai jurugambar menetap secara kekal penapis cahaya ke setiap kanta yang mereka miliki kerana penapis juga melindungi kanta.

Penapis polarisasi: Penapis polarisasi mendalamkan warna biru di langit dan menjadikan awan kelihatan lebih menonjol. Ia juga mengurangkan atau menghapuskan silau, pilihan yang berguna jika cahaya mencerminkan tasik yang anda ambil gambar. Anda memutarkan cincin luar penapis polarisasi sehingga anda mendapat kesan selepas anda. Penapis polarisasi berfungsi dengan baik apabila anda menghadapi 90 darjah dari matahari.

Penapis ketumpatan neutral: Penapis ketumpatan neutral datang dalam kekuatan yang berlainan dan mengurangkan jumlah cahaya yang memasuki kamera, yang membolehkan anda menembak pada f-stop yang lebih rendah dalam keadaan pencahayaan yang terang. A f-stop yang lebih rendah memberikan anda medan kedalaman yang lebih kecil. Bidang kedalaman yang lebih kecil sangat sesuai untuk aspek fotografi alam semulajadi tertentu, seperti menangkap potret pelik biru besar yang besar atau memotret air terjun.

Menamatkan penapis kepadatan neutral: Penapis ketumpatan neutral lulus berguna apabila salah satu bahagian adegan anda lebih cerah daripada yang lain. Jika anda memotret adegan dengan langit penuh awan putih bengkak, kamera melakukan yang terbaik untuk menghasilkan imej yang boleh diterima. Walau bagaimanapun, awan mungkin tidak akan mempunyai banyak terperinci dan akan kelihatan lebih cerah daripada yang sebenarnya.

Penapis ketumpatan neutral yang lulus gelap di bahagian atas, yang bermaksud cahaya kurang mencapai bahagian atas sensor dan secara beransur-ansur menjadi jelas di tengah-tengah penuras. Ini memberikan pemandangan yang realistis dengan perincian yang bagus di awan.

Terdapat juga penapis lulus terbalik, yang jelas di bahagian atas dan gelap di tengah. Ini berguna untuk memotret matahari terbenam, di mana kamera (sans penapis) hampir selalu menjadikan matahari sebagai gumpalan oren dengan benar-benar tiada terperinci.

Kanta datang dengan saiz thread aksesori yang berbeza. Beli penapis untuk lensa yang anda miliki dengan saiz thread aksesori terbesar, dan kemudian beli cincin langkah-langkah yang membolehkan anda menggunakan penapis besar pada semua kanta anda.Cincin step-up mempunyai cincin batin kecil dengan benang lelaki untuk dilampirkan pada lensa dan cincin luar yang lebih besar dengan benang perempuan ke mana anda memasukkan penapis.

Apabila anda melampirkan cincin langkah ke atas lensa, dan kemudian menambah penapis, penutup lensa standard tidak akan sesuai, yang bermaksud anda perlu menanggalkan cincin penapis dan langkah apabila anda menukar kanta dan meletakkan lensa kembali ke dalam beg kamera. Untuk menyelesaikan masalah ini, beli kantung penapis kecil untuk menyimpan penapis anda di dalam beg kamera anda.

Penapis Lensa Teknik F

Teknik fokus dan recompose adalah salah satu trik yang membantu fotografer untuk menyusun komposisi yang enak secara cepat namun masih tetap bisa mengatur titik fokus dan mendapat ruang tajam yang pas. teknik focus dan recompose ini biasanya dipakai saat pusat perhatian foto ingin kita tempatkan di ujung frame, entah di pojok kanan, kiri atas atau bawah.

Dalam term fotografi, recompose adalah menata lagi komposisi foto.

0 评论:

发表评论